نگهداری از گیاهان

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

اکثر زندگی های پر دغدغه ی امروزی زمان کمتری برای مراقبت از گیاهان به ما می دهند، اما این مشکل نباید باعث شود که از نگهداری گل و گیاه در خانه خودداری کنیم چرا که گیاهان حال و هوای متفاوتی به خانه ما می دهند و همچنین به تصفیه هوای خانه کمک می کنند. البته مراقبت از برخی از گیاهان آپارتمانی به دلیل حساس بودن و نیازهای ویژه سخت است. اما انواعی از گیاهان مقاوم نیز وجود دارند که به مراقبت کمتری نیاز دارند. در ادامه با گیاه نت همراه باشید تا این گیاهان آپارتمانی مقاوم را به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

به چه گیاهانی مقاوم می گویند؟

گیاه زمانی مقاوم در نظر گرفته می شود که دارای شرایط زیر باشد:

  1. گیاهانی که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند
  2. گیاهانی که در برابر کم آبی مقاوم هستند
  3. گیاهانی که در برابر نور کم مقاوم هستند

 

معرفی گیاهان مقاوم آپارتمانی عبارتند از:

زامیفولیا

زامیفولیا (به اشتباه زاموفیلیا نیز نامیده می شود) دارای ریشه های غده ای به نام ریزوم است. این ریزوم ها بافتی گوشتی دارند که آب را در خود نگه می دارد و زامیفولیا را به گیاهی کم آب تبدیل می کنند.

بهترین محیط برای رشد زامیفولیا در نور متوسط است اما این گیاه نور کم را نیز تحمل می کند. زامیفولیا گیاهی کم رشد است اما می تواند تا یک متر عرض و طول رشد کند و تنها چیزی که باید در مورد نگهداری از این گیاه بدانید این است که تمام قسمت های این گیاه سمی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

پوتوس

پوتوس گیاهی است رونده که نگهداری از آن آسان است. پوتوس یک تصفیه کننده هوا است و می تواند سموم را از خانه جذب کند. بهترین نور برای رشد این گیاه نور غیرمستقیم متوسط است اما در برابر نور کم مقاوم است. فقط در نور کم فاصله بین برگ های این گیاه زیبا بیشتر می شود. برای آبیاری باید اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

آگلونما بلک

از بین انواع آگلونما ها، آگلونمای سیاه در برابر شرایط سخت محیطی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. این گیاه از گیاهانی است که به نور آفتاب زیادی نیاز ندارد؛ بنابراین، اگر تجربه کمی در نگهداری از گیاهان دارید، بهتر است با این گیاه شروع کنید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

لیندا

گیاه لیندا به دلیل ساقه ضخیم و غده ای خود، رطوبت و آب را به خوبی حفظ می کند و در برابر کم آبی مقاوم است. بهترین شرایط نور برای لیندا نور زیاد و غیر مستقیم است. اما این گیاه می تواند نور کم را تحمل کند و به رشد خود ادامه دهد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

پپرومیا قاشقی

زادگاه این گیاه جنگل های نسبتاً تاریک است، بنابراین در برابر نور کم مقاوم است. این گیاه نه تنها گیاهی سایه دوست و مقاوم به نور کم است، بلکه گیاهی مقاوم به کم آبی نیز می باشد. به عبارت دیگر این گیاه نیاز به آبیاری کمی دارد و باید با خشک شدن خاک، آن را آبیاری کنید. پپرومیا قاشقی سبز بر خلاف نوع قاشقی ابلق که به نور غیرمستقیم زیادی نیاز دارد، به راحتی می تواند در محیط کم نور زندگی کند. قاشقی به هوای خنک نیاز دارد. اما هواستان باشد که آن را در هوای سرد رها نکنید زیرا باعث ریزش برگ ها می شود. قاشقی هوای اطراف خود را نیز تصفیه می کند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

اسپاتی فیلوم

نور مورد نیاز این گیاه نور متوسط غیر مستقیم است. اما این گیاه در نور کم می تواند زنده بماند. برای دوستداران گیاهان گلدار اسپاتی فیلوم بهترین انتخاب است. نکته دیگر اینکه این گیاه تصفیه کننده هوا نیز می باشد. تنها چیزی که برای نگهداری این گیاه مهم است آبیاری کافی است (فقط یادتان باشد که خاک خشک نشود) در غیر این صورت گیاه شما خشک می شود. اسپاتی فیلوم گیاهی سمی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

برگ عبایی

اگر زمان زیادی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی ندارید، بهترین گیاه برای شما برگ عبایی است. این گیاه در برابر شرایط مختلف محیطی مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل به گیاه آهن معروف است. گیاه برگ عبایی یکی از گیاهان سایه دوست و مقاوم در برابر نور کم است. برای آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. سپس آبیاری را انجام دهید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گندمی

گندمی گیاهی مقاوم در برابر نور کم است. برگ های این گیاه شبیه به پاهای عنکبوت است و همین امر باعث شده تا به گیاه عنکبوت معروف شود.

این گیاه می تواند یک هفته یا بیشتر بدون آبیاری دوام بیاورد. به طور کلی، گیاه گندمی خاک یکنواخت مرطوب را دوست دارد و شرایط نوری متوسط برای آن مناسب است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

دیفن باخیا

دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و محبوب است. البته به خاطر داشته باشید که این گیاه سمی است و به همین دلیل به گیاه جهنم نیز معروف است؛ بنابراین مراقب باشید که آن را از کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید.

میزان نور مناسب برای انواع دیفن باخیا بسته به نوع آنها متفاوت است. اما بیشتر انواع دیفن باخیا به نور کمی نیاز دارند و از گیاهان سایه دوست محسوب می شوند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

نخل شامادورا

نخل شامادورا گیاهی باشکوه است که برای اتاق غذاخوری و پذیرایی شما مناسب است. در دوران ویکتوریا، وجود نخل Chamaedorea نشانه ثروت خانواده بود. اگرچه امروزه این گیاه نشانه ثروت نیست! با این حال هر جا که باشد چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

نخل شامادورا گیاهی سایه دوست است که در نور کم به خوبی رشد می کند، اما بهترین نور برای آن نور متوسط است. اگر قصد دارید نخل شامادورا را نگهداری کنید، بهتر است آنها را نزدیک پنجره یا اتاق های روشن قرار ندهید، زیرا این گیاه سایه را به نور ترجیح می دهد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

سانسوریا

اگر به دنبال گیاهی مقاوم و کم توقع هستید، پیشنهاد ما به شما گیاه سانسوریا است. اگر کسی بتواند این گیاه را از بین ببرد، می توان او را “قاتل گیاه” نامید! این گیاه را زبان مار یا زبان مادر شوهر نیز می نامند. سانسوریا یک گیاه کم آب است؛ بنابراین می توانید با خیال راحت سفر کنید و دیگر نگران آسیب دیدن این گیاه در اثر آبیاری کم نباشید.

از سوی دیگر، می تواند حتی در برابر رطوبت بالا و طیف وسیعی از دما مقاومت کند. فقط مراقب باشید آن را در سرما نگذارید. از طرف دیگر، چون برگ های سانسور سریع می سوزند، آن را زیاد در معرض آفتاب قرار ندهید. البته این مقاومت در برابر نور کم برای گونه های ابلق صادق نیست. زیرا این گونه ها برای باقی ماندن نوارهای زرد به نور نیاز دارند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

یشم

برای کسانی که به ساکولنت علاقه دارند، گیاه یشم با برگ های ضخیم و شاداب و شاخه های جالب ظاهری زیبا دارد. به کندی رشد می کند و پتانسیل زیادی برای زندگی دارد، مثلاً از لحظه تولد فرزندان شما تا دبیرستان زنده می ماند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

یوکا

این گیاه دارای برگ های شمشیری است. زادگاه آن مناطق گرم و خشک ایالات متحده آمریکا است، اما اکنون با اکثر آب و هواها سازگار شده و زنده می ماند. خشکی را تحمل می کند و هفته ای یک بار به آب نیاز دارد. زرد شدن برگ ها یکی از نشانه های آبیاری زیاد گیاه یوکا است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

فیلودندرون

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است و دلایل زیادی برای این محبوبیت وجود دارد. نام این گیاه از دو واژه یونانی فیلو به معنی عشق و دندرون به معنی درخت تشکیل شده است. بیشتر فیلودندرون ها در مناطق کم نور زنده می مانند و نیاز به آبیاری کمی دارند، بنابراین گیاه را بیش از یک بار در هفته آبیاری نکنید.

بهتر است آن را در مقابل پنجره ای قرار دهید که نور غیر مستقیم زیادی دارد. البته نور زیاد باعث زرد شدن برگ های گیاه می شود. زرد شدن برگ های گیاه در طول زمان طبیعی است و نباید نگران باشید اما اگر تعداد برگ های زرد زیاد شود، علامت هشدار است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

شفلرا

این گیاه همیشه سبز در صورت نگهداری و کاشت در فضای باز می تواند تا 4.5 متر رشد کند. اما در داخل خانه، رشد آن نسبتاً کند است. آبیاری زیاد گیاه منجر به مرگ ریشه می شود. هفته ای یک بار آبیاری کافی است. شفلرا به نور غیر مستقیم زیادی نیاز دارد. این گیاه می تواند برای حیوانات خانگی و کودکان سمی باشد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

بامبو لاکی

بامبو لاکی در ادارات و همچنین در خانه محبوب است. به طور کلی این گیاه یکی از اجزای اصلی فرهنگ فنگ شویی است. این گیاه نشانه شانس و کامیابی است، به خصوص اگر هدیه گرفته شود. بامبو لاکی با نور کم مشکلی ندارد، اما ترجیح می دهد در سایه کامل زندگی کند تا آرام تر باشد.

به عبارت دیگر گیاهی ایده آل است که سایه دوست دارد. از دیگر مزایای این گیاه این است که نیازی به خاک ندارد و می توان آن را در آب نگهداری کرد. فقط مراقب باشید که این گیاه را در سرما قرار ندهید. همچنین خوردن آنها توسط حیوانات می تواند باعث مسمومیت شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

کلام آخر

در این مقاله برای کسانی که گرفتار دغدغه های روزمره هستند و فرصت کافی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارند، لیستی از گیاهان آپارتمانی مقاوم را معرفی کردیم. همان طور که گفته شد گیاهان حال و هوای خانه را عوض می کنند و باعث اعتماد به نفس می شوند.
اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که حوصله نگهداری از یک گلدان را ندارید، بهتر است دست از تنبلی بردارید و البته از گیاهان بدون زحمت و یا با مراقبت کم شروع کنید.

به گیاه نت امتیاز بدید - سمت راست کمترین و چپ بیشترین امتیاز 4.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *