نگهداری از گیاهان

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی؟

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

یکی از دغدغه های افراد بعد از انتخاب و خرید گیاه برای منزل، انتخاب جنس و رنگ گلدان متناسب با سبک دکوراسیون است. تنوع گلدان از لحاظ نقش و رنگ، جنس و اندازه در بازار‌ بسیار زیاد بوده و همواره موجب سردرگمی خریداران می شود. در این مقاله با گیاه نت همراه باشید تا مقایسه ای بین گلدان های پلاستیکی و سفالی داشته باشیم.

 

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی از نظر جنس گلدان

از نظر من مهم ترین تفاوت این دو نوع گلدان که تاثیر مستقیمی روی ریشه و درنتیجه بر گیاه می گذارد جنس گلدان است.

گلدان پلاستیکی رطوبت درون خاک را مدت زمان بیشتری حفظ میکند و برای گیاهانی مثل نخل مرداب و بنفشه آفریقایی مناسب است.

گلدان سفالی (دقت کنید گلدان سفالی با گلدان سرامیکی لعاب‌دار تفاوت دارد) با توجه به منافذی که در بافت خود دارد سریع تر از گلدان پلاستیکی رطوبت خاک را از دست میدهد و برای کاکتوس و ساکولنت ها و گیاهانی که ریشه های حساس به رطوبت دارند و دچار پوسیدگی ریشه می شوند مثل زاموفیلیا، سانسوریا، قاشقی و… گزینه ی بسیار مناسبی است.

پس به طور قطع نمیتوان گفت گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی!

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

 

 

مقایسه از نظر تنوع رنگ و اندازه

از مزایای گلدان های پلاستیکی تنوع بسیار زیاد آنها در بازار از نظر رنگ و سایز است. اگر به دنبال گلدان سایز کوچک و رومیزی هستید باز هم تنوع مدل در بین گلدان های پلاستیکی بیشتر است؛ اما برای درختچه ها و گیاهانی که در گلدان های بزرگ و بلند کاشته می شوند باید به سراغ گلدان های سفالی بروید زیرا با توجه به اینکه وزن بیشتری دارند، در سایزهای بلند بهتر تعادل گیاه را حفظ می کنند و آب اضافی هم زودتر در خاک خشک شده و باعث گندیدگی ریشه نمی شود.

گلدان های سفالی به صورت بیرنگ که در واقع همان رنگ سفال پخته شده بوده و در محدوده رنگهای نارنجی متمایل به قهوه‌ای هستند در بازار موجود است و جدیدا انواع رنگ شده ی آن در سه رنگ سفید، مشکی و طوسی هم در فروشگاه‌ها دیده می شود.

از زیبایی گلدان های سفالی البته باید به صنایع دستی بودن آنها هم اشاره کرد.

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

مقایسه از نظر تمیزی

گلدان های سفالی به مرور زمان اثر رسوباتی که از آب و خاک گلدان جذب کرده اند را به شکل پودر سفید رنگی روی بدنه ی بیرونی خود، بروز می‌دهند. این خطوط و رسوبات از نظر من زیباست و نشان‌دهنده ی قدمت گیاه و گلدان است اما اگر آنها را دوست نداشته باشید پاک کردن آن از روی گلدان کمی دشوار است. در مقابل گلدان های پلاستیکی این مشکل را ندارند و اکثرا به‌راحتی با دستمال تمیز شده و مثل روز اول می‌درخشند.

 

مقایسه قیمت گلدان پلاستیکی و سفالی

گلدان سفالی همراه با زیرگلدانی قیمت بالاتری تری نسبت به گلدان پلاستیکی دارد زیرا به صورت دست‌ساز تولید و در کوره پخت می شوند.

 

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی از نظر ماندگاری

از معایب گلدان های سفالی میتوان به احتمال شکستن در اثر ضربه و ترک لبه ی گلدان و بدنه اشاره کرد. درحالی‌که گلدان های پلاستیکی اگر در معرض آفتاب مستقیم نباشند تا چندین سال ماندگاری دارند.

از مزایای گلدان های پلاستیکی این است که به دلیل وزن پایین برای استفاده در شلف و آویز مناسب هستند.

اگر کودک یا حیوان خانگی دارید این نکته را مد نظر قرار دهید که گلدان های پلاستیکی بر خلاف گلدان های سفالی اگر از ارتفاع سقوط کنند یا واژگون شوند احتمال شکستگی کمتری دارند و ایمن تر هستند.

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

مقایسه گلدان پلاستیکی و سفالی

سخن پایانی

از مزایای گلدان های سفالی میتوان به ارتباط بیشتر آنها با طبیعت اشاره کرد این گلدان ها دوام بیشتری در آفتاب دارند و سالیان درازی ماندگاری داشته و در نهایت به طبیعت برمی گردند.

از معایب گلدان های پلاستیکی ناسازگاری با نور مستقیم خورشید و عدم تجزیه در طبیعت است.

انتخاب گلدان مناسب موضوع مهمی بوده و ارتباط مستقیمی با سلامت گیاه دارد. شما باید با توجه به گیاه مورد نظرتان گلدان انتخاب کنید.

دوستان عزیز گیاه نت امیدوارم با در نظر گرفتن همه ی جوانب انتخاب درستی داشته باشید.

به گیاه نت امتیاز بدید - سمت راست کمترین و چپ بیشترین امتیاز 4.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *