نگهداری از گیاهان

معرفی انواع پتوس + نحوه نگهداری

معرفی انواع پتوس

یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی که از قدیم الایام داخل اکثر خانه‌ها پیدا می‌شد، می‌توان گیاه پتوس، پیتوس و یا پوتوس را نام برد. رشد سریع، نگهداری راحت و ساده، زیبایی برگ‌ها و داشتن گونه‌های زیاد از جمله دلایل برای خرید گیاه پتوس است. زادگاه این گیاه جنوب شرقی آسیا و جزایر سلیمان می باشد. مقاومت به کمبود آب، کمبود نور و تغییرات دما از جمله ویژگی‌هایی است که این گیاه زیبا دارد. از طرفی این گیاه نقش زیادی در تولید اکسیژن و تصفیه کردن هوای منزل دارد.

 

معرفی انواع گونه‌های پتوس

همانطور که گفتیم این گیاه گونه‌های بسیار زیادی دارد که هر یک از دیگری جذاب‌تر است. این تنوع بالا باعث شده تا گیاه پتوس در سراسر دنیا طرفداران زیادی را به خود جذب کند، از برگ‌های چرمی به رنگ سبز تیره گرفته تا برگ‌هایی به رنگ سفید مرمری که دل از هر آدمی می‌برد‌ در ادامه انواع گونه‌های پرطرفدار این گیاه جذاب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

 

گیاه پتوس سبز یا جید (ملکه سبز)

اگر به دنبال پتوسی مقاوم به کم نوری هستید بهترین گزینه خرید پوتوس سبز یا جید است. گیاهی به رنگ سبز تیره که از ساده‌ترین انواع پتوس به حساب می‌آید، البته نسبت به بقیه پتوس‌ها هم سازگارتر است.

گیاه پتوس سبز یا جید (ملکه سبز)

گیاه پتوس سبز یا جید (ملکه سبز)

 

گیاه پتوس حصیری

ظاهر جذاب و دل فریب پوتوس حصیری یکی از ویژگی‌هایی است که این گیاه را از دیگر پوتوس ها جدا کرده است. وجود سوراخ‌ در وسط برگ‌ها به قدری خیره کننده است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. قیمت این گیاه به دلایل مختلف از سایر گونه‌های پوتوس کمی گران‌تر است. پوتوس حصیری نیز نسبت به نور کم مقاوم است.

پتوس حصیری

پتوس حصیری

 

پتوس هاوایی

ترکیب رنگ طلایی و سبز از جمله ترکیب‌های بی‌نظیر در برگ گیاهان است. رده‌های سفید و کرم رنگ در میان برگ‌های سبز و طلایی دلبری بیش از حدی می کند. از جمله ویژگی‌های این گونه پهن برگ بودن آن، نسبت به سایر گونه‌های پتوس است. هرچه نور بیشتری در اختیار آن بگذارید رنگ برگ‌هایش ابلق‌تر و پهنای آنها نیز بیشتر می‌شود.

پتوس هاوایی

پتوس هاوایی

 

گیاه پتوس ارتشی یا پتوس عروس

از جمله گیاهان تازه پرورش داده شده می‌توان به پتوس ارتشی اشاره کرد. گیاهی با ترکیب رنگ سفید و سبز تیره که نگهداری از آن ساده است اما برای طراوت و حفظ زیبایی برگ‌هایش به نور کافی و غیر مستقیم احتیاج دارد. نکته مهم در نگهداری از این گیاه نحوه آبیاری آن است. آبیاری زیاد پتوس ارتشی باعث ایجاد پوسیدگی در ریشه آن خواهد شد.

گیاه پتوس ارتشی یا پتوس عروس

گیاه پتوس ارتشی یا پتوس عروس

 

گیاه پوتوس نئون

اسم این گیاه برگرفته از رنگ نئونی برگ‌هایش می باشد، برگ‌هایش شکلی قلبی دارند و زیبایی بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند. در ابتدا برگ‌های جوان به رنگ سبز روشن می‌باشند و پس از گذر زمان رنگ آنها درخشان‌تر و نئونی تر می‌شود. فاکتور مهم برای داشتن پتوس نئونی نور است، اگر نور محیط کم باشد این گیاه رنگ زیبای برگ‌هایش را از دست خواهد داد. از جمله ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت این گونه از پتوس شده مقاومت بالای آن است.

گیاه پوتوس نئون

گیاه پوتوس نئون

 

گیاه پتوس مرمری یا ملکه مرمری

لقب زیباترین گونه پتوس به جرعت به این گونه اختصاص داده می‌شود. اسم آن به دلیل شباهت آن به سنگ مرمر گذاشته شده است. پتوس مرمری نسبت به سایر گونه ها نگهداری سخت‌تری دارد و به دلیل داشتن کلروفیل کمتر، رشد کمتری را هم دارد.
نور غیر مستقیم زیاد برای این گیاه عاملی حیاتی است.

پوتوس مرمری

پوتوس مرمری

 

پتوس ابلق

پتوس ابلق شباهت زیادی به پوتوس هاوایی دارد. تنها تفاوت آن با پوتوس هاوایی این است که رنگ طلایی در برگ‌هایش کمتر دیده می‌شود؛ و البته پهنای برگ‌های پوتوس هاوایی را هم ندارد.

پتوس ابلق

پتوس ابلق

 

پتوس ساتین

پوتوس ساتین طرفداران خاص خود را دارد. وجود لکه‌های نقره‌ای رنگ در میان رنگ سبز به زیبایی برگ‌ها افزوده است. مکان پرنور از جمله نیازهای این گیاه خاص است.

پتوس ساتین (نقره ای)

پتوس ساتین (نقره ای)

 

گیاه پتوس منجولا

این گیاه دارای برگ‌های قلبی شکل است که به رنگ‌های کرم، سفید و سبز می باشند. شکل ظاهری برگ‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. در یک برگ رنگ کرم و در برگ دیگر رنگ سبز بیشتر است. حاشیه برگ‌های این گیاه مواج‌اند و این گونه نیز مانند سایر گونه‌های ابلق به نور غیر مستقیم زیادی احتیاج دارد.

گیاه پتوس منجولا

گیاه پتوس منجولا

 

گیاه پوتوس چرمی

چروک بودن برگ‌های آن باعث شده تا به چرم شباهت زیادی داشته باشد. از جمله کمیاب‌ترین انواع پوتوس می‌توان به این گونه اشاره کرد. برگ‌های براق و چرمی شکل زیبایی را تمام کرده است. از جمله ویژگی‌های آن مقاومت به نور کم می‌باشد.

گیاه پوتوس چرمی

گیاه پوتوس چرمی

 

گیاه پتوس فرانسوی یا مهتابی

برگ های چرمی و نقره‌ای رنگ آن به قدری زیباست که چشم برداشتن از این گیاه کار بسیار سختی است. این گونه از پتوس بسیار کمیاب است و سرعت رشد کمتری دارد.

گیاه پتوس فرانسوی یا مهتابی

گیاه پتوس فرانسوی یا مهتابی

 

پتوس سبو بلو

تفاوت آن با سایر پتوس‌ها در شکل ظاهری برگ‌هایش است، برگ‌های آن برخلاف دیگر گونه‌ها قلبی شکل نیست. بلکه ظاهری کشیده و نیزه‌ای مانند دارند.

پتوس سبو بلو

پتوس سبو بلو

 

شرایط نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

همانطور که در مورد هر یک از گونه‌های پتوس توضیح دادیم برخی از گونه‌ها نیاز نوری بیشتری نسبت به بقیه دارند. با توجه به دقت کردن به این موضوع در ادامه شرایط کلی نگهداری از این گیاه زیبا را برایتان خواهیم گفت.

نور مورد نیاز:
فاکتور نور برای تمامی گیاهان حائز اهمیت است. پوتوس در حالت کلی به نور غیر مستقیم زیاد احتیاج دارد، اما در شرایطی که نور محیط متوسط باشد نیز قادر به ادامه زندگی می‌باشد. بهترین مکان برای نگهداری پتوس قرار دادن آن در کنار پنجره جنوبی است.

نکات مهم:

  1. تمامی گونه‌های پتوس به جز واریته‌های ابلق مکان کم نور یا نیمه سایه را تحمل می‌کنند. اگر شرایط نوری خوبی ندارید از خریدن واریته‌های ابلق خودداری کنید.
  2. گیاه را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید چرا که موجب سوختن برگ‌هایش خواهید شد.

آبیاری اصولی:
از جمله ویژگی‌های پتوس این است که زمان نیاز به آب خود را، با بی‌حال شدن برگ‌هایش به شما می‌گوید؛ اما به طور کل زمانی که دو و نیم سانت از سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. حواستان باشد که از خشکی کشیدن گیاه اجتناب کنید چرا که باعث قهوه‌ای و خشک شدن نوک برگ‌ها خواهد شد. از طرفی آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

رطوبت:
از جمله گیاهانی که به رطوبت محیط بسنده می‌کنند گیاه پوتوس است؛ اما در صورتی که هوای محیط بسیار خشک شود باید رطوبت گیاه را از طریق ساخت جزیره، غبارپاشی و یا استفاده از دستگاه بخور سرد تامین کنید. فقط به این نکته دقت کنید که غبار پاشی را حتماً یا صبح زود و یا بعد از غروب آفتاب انجام دهید.

دمای مورد نیاز:
بهترین دما برای نگهداری از گیاه پتوس بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. اگر برگ‌های گیاه به رنگ سیاه یا حالت یخ زدگی در بیایند بدانید که دمای محیط برای پتوس شما پایین است و در صورتی که برگ‌های گیاه بی‌حال و در آن نقاط قهوه‌ای ایجاد شود، باید گیاهتان را به محیط خنک‌تری منتقل کنید.

سمی بودن؛ آیا گیاه پتوس سمی می‌باشد؟
بله این گیاه به علت داشتن کلسیم اگزالات برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است. خوردن و بلعیدن آن باعث تحریک معده و استفراغ شدید می‌شود.

خاک مناسب:
خاکی با زهکشی بالا، اندکی اسیدی، حاوی مواد مغذی زیاد و سبک بهترین گزینه برای این گیاه است.

زمان تعویض گلدان پوتوس:
یکی از نشانه‌هایی که زمان تعویض گلدان را نشان می‌دهد، بیرون زدن ریشه‌ها از انتهای سوراخ گلدان است. پتوس از جمله گیاهانی است که گلدان کوچک را به گلدان بزرگ ترجیح می‌دهد. پس هنگام تعویض گلدان گلدانی را انتخاب کنید که فقط یک سایز از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد.

کوددهی و تغذیه:
در فصول رشد که سوخت و ساز گیاه بیشتر از هر زمان دیگریست، گیاه را با کودهای مایع محلول در آب، هر دو هفته یک بار کوددهی کنید و در فصول غیر رشد کوددهی را به هر دو ماه یک بار کاهش دهید. حواستان به میزان کوددهی نیز باشد چرا که کوددهی بیش از حد باعث آسیب رساندن به ریشه و حتی مرگ گیاه خواهد شد.

 

تکثیر پوتوس

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای تکثیر پوتوس تکثیر از طریق قلمه ساقه است. شما می‌توانید ساقه‌ای را که سالم است انتخاب کرده و با یک وسیله تیز و استریل آن را به صورت اریب برش دهید. اندازه قلمه شما باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر و یا حداکثر ۱۵ سانتی‌متر، دارای دو گره و حداقل یک برگ باشد. قلمه را با قرار دادن در آب یا خاک می‌توانید ریشه‌دار کنید.

 

نحوه نگهداری پتوس در آب

یکی از علت‌هایی که پتوس را گیاهی جذاب و محبوب کرده است، این است که می‌توان آن را در آب نیز نگهداری کرد. البته نگهداری این گیاه در آب اصولی دارد که عبارتند از:

  1. ظرف مناسبی را انتخاب کنید:
    ظرفی را انتخاب کنید که شفاف باشد و فضای کافی برای رشد ریشه گیاهتان را داشته باشد.
  2. از آب خنک استفاده کنید:
    استفاده از آب گرم در نگهداری از پوتوس باعث آسیب رساندن به ریشه‌های گیاه و حتی مرگ آن می‌شود. از آب تمیز، خنک و بدون املاح استفاده کنید.
  3. تعویض آب به طور منظم:
    هر چند روز یکبار آب ظرف را با آبی تمیز تعویض کنید.
  4. نور مورد نیاز:
    ظرف را در پشت پنجره‌ای که نور کافی دارد قرار دهید.

این نکته را در نظر بگیرید که وقتی گیاه پتوس مدت زیادی است که در آب قرار دارد، انتقال آن به خاک کار بسیار دشواریست و ممکن است قلمه شما نگیرد. همچنین پتوسی که در خاک کاشته شده وقتی به آب منتقل میشود ممکن است بی‌حال شود.

 

سخن پایانی

اگر فردی مبتدی در نگهداری از گیاه می باشید و به دنبال گیاهی هستید که نگهداری از آن ساده و راحت باشد، گیاه نت به شما خرید گیاه پوتوس را پیشنهاد می‌کند. پوتوس از جمله گیاهانی است که رشد بسیار سریعی دارد. شما عزیزان می‌توانید این گیاه جذاب را که گونه‌های بسیار زیادی دارد با ارزان‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت از گیاه نت تهیه کنید.

به گیاه نت امتیاز بدید - سمت راست کمترین و چپ بیشترین امتیاز 5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “معرفی انواع پتوس + نحوه نگهداری

  1. معصومه فراهانی گفت:

    بسیار عالی، خیلی کامل بود.

    1. گیاه نت گفت:

      خواهش میکنم خانم فراهانی عزیز
      بسیار خوشحالیم که مورد پسند شما واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *